Concrete ideeën voor klimaatuitdagingen door wereldwijde Climathon – Utrechtse Young Climathon groot succes

Vorige maand deden meer dan 4.500 deelnemers mee aan de wereldwijde Climathon. Zij genereerden honderden concrete ideeën om het klimaatprobleem aan te pakken. In Nederland deden de steden Delft en Utrecht mee. Climate-KIC, de organisator van dit wereldwijde event, bundelde de Nederlandse ideeën in een digitaal magazine.

Ontwapende ideeën van kinderen

In Utrecht organiseerden Stichting Technotrend en Climate-KIC samen de Young Climathon. Aan de Young Climathon in Utrecht namen meer dan 100 scholieren en een tiental Utrechtse studenten deel. Op de Openbare Basisschool De Cirkel, de 2e Marnixschool en de Nieuwe Regentesseschool brainstormden de leerlingen van groepen 7/8 en schreven vellen vol met leuke ideeën. Bijvoorbeeld een school met vloerverwarming van koeienpoep. Of de speeltuin waar energie opgewekt wordt via de speelapparaten. Of maak van alle stoelen in de klas een fietsstoel zodat leerlingen de hele dag energie kunnen opwekken. Utrechtse studenten met uiteenlopende studieachtergronden werkten een aantal ideeën verder uit. Tot slot was het aan de middelbare scholieren van de International School Utrecht om een drietal ideeën uit te werken tot een sterke presentatie.

Internationale ideeën en aandacht

In Australië bedacht een team manieren om de stad te koelen en weerbaar te maken tegen extreme hitte. Vanuit Tallinn kwam een app waarmee een gebruiker de meest groene route van A naar B kan kiezen. Naast een rijkdom aan ideeën leverde de Climathon ook veel aandacht op voor het klimaatprobleem en de mogelijke oplossingen. Wereldwijd werden op social media meer dan 18.900 posts geplaatst met de hashtag #Climathon. Daarmee werden meer dan 33 miljoen mensen bereikt.