Eerstejaars Avans Hogeschool Breda bedenken oplossingen voor de klimaattransitie!

11 april 2024 - Wat een boeiende dag was het! De eerstejaarsstudenten van Avans Hogeschool HBO Commerciële Economie in Breda zijn op 9 april aan de slag gegaan met de uitdagingen van de klimaatcrisis en het concept van klimaatburgemeesterschap.

instructie climathon voor studenten Avans

We begonnen de dag met een diepgaande verkenning van de klimaatcrisis en de rol van klimaatburgemeesters. Opmerkelijk vonden we dat veel studenten erkenden zich nog weinig bewust te zijn van de impact van de klimaatcrisis. De ontmoetingen met de klimaatburgemeesters en de begeleiders van Stichting Technotrend vonden ze dan ook erg waardevol.

studenten werken op canvas bij ClimathonDe studenten kregen de vrijheid om hun eigen onderwerp te kiezen binnen een van de thema's Energie & Industrie, Wonen & Mobiliteit, en Voedsel & Natuur. We vonden het ook opvallend dat de meerderheid niet koos voor het actuele klimaatthema Energie & Industrie, maar de voorkeur gaf aan Wonen & Mobiliteit, gevolgd door Voedsel & Natuur.

De winnende concepten per thema:

presentatiescherm oplossing autobatterij

• Wonen: Inspiratie & informatie avonden over het verduurzamen van woningen;
  • Natuur: Verbeteren van en bewustwordingscampagne voor de waterkwaliteit in Breda door de gemeenschap;
  • Energie: Oude elektrische auto-accu’s gebruiken voor opslag van energie in een huis.

Alle concepten die voortkwamen uit deze dag zullen worden verzameld en gedeeld met het netwerk van klimaatburgemeesters.

Brabant Geeft Energie

De winnende teams mochten hun presentaties de volgende dag herhalen tijdens de slotbijeenkomst van Brabant Geeft Energie. Dit evenement werd gehouden op de mooie locatie van het provinciehuis van Noord-Brabant in Den Bosch met meer dan 100 betrokkenen bij Brabant Geeft Energie.

presentatie klimaatburgemeester

logo Brabant Geeft Energie