Groep 4 van Basisschool het Rondeel helpt met zwerfafval opruimen in de buurt

zwerfafvalAfgelopen vrijdag (23 maart) was het zo ver, kinderen uit groep 4 van basisschool het Rondeel uit Beek staken de handen uit de mouwen. De hele buurt werd door middel van prikstokken zwerfafvalvrij gemaakt. Na een interactieve les, waarin Ruth Frederiks van Stichting Techotrend stil stond bij het zwerfafvalprobleem, en wat wij daar als kinderen en volwassenen zelf aan kunnen doen, gingen de kinderen enthousiast aan de slag.

Gewapend met prikstok, handschoenen, lichtgevende vestjes en vuilniszakken struinden zij door de buurt. Geen pakje drinken, blikje of sigarettenpeuk werd over het hoofd gezien. Want het duurt immers 50 jaar voordat een blikje vergaat in de natuur! Zakken vol zwerfafval werd tussen de struikjes vandaan gevist.

“Het is verbazingwekkend wat mensen op straat gooien als je weet hoelang het duurt voordat het zwerfafval vergaat.” vertelt Ruth Frederiks. “Des te beter dat hier aandacht voor is op de basisscholen,” zegt ze. “Een beter milieu begint immers bij jezelf.”

Het was de aftrap van een reeks zwerfafval lessen die Stichting Technotrend in opdracht van gemeente Montferland op basisscholen uitvoert. Aankomende weken wordt er nog meer opgeruimd en speciale lessen gegeven over de plastic soep, en mogen kinderen actief nadenken over oplossingen voor al het afval op aarde.

Meer informatie?
Neem contact op met Ruth Frederiks, gastdocent Stichting Technotrend.
T 06-30943413 of Email: ruthfrederiks@live.nl