Met je school voor schoon in Eindhoven

Na succesvolle eerdere jaren voeren we het programma Met je School voor Schoon in 2024 voor het vierde jaar op rij uit in de gemeente Eindhoven.

Het programma loopt het hele kalenderjaar en is bedoeld voor groepen 5 t/m 8 van Eindhovense basisscholen. Het programma introduceert de circulaire economie en hoe de leerling ook zelf daaraan kan bijdragen. Hierbij worden actuele voorbeelden uit Eindhoven gegeven en wordt er gekeken naar de eigen ervaringen en gedrag van leerlingen. Zo leren leerlingen wat de gevolgen van zwerfafval zijn en wat consument, bedrijf en overheid hieraan kunnen doen.

Lesprogramma

In de eerste workshop gaan de leerlingen zelfstandig zwerfafval opruimen en onderzoeken. Dit doen ze met een opruimset die beschikbaar is gesteld door de gemeente Eindhoven en een lesprogramma van Stichting Technotrend. Zo leren de klassen handmatig over zwerfafval in hun buurt.

In de tweede les komt er een gastdocent in de klas om les te geven over het thema en samen met een kinderen actieposters te ontwerpen omtrent dit thema. De kinderen presenteren hun poster in de klas en samen kiezen ze de beste poster van de klas. Deze poster gaat door naar de finale voor de beste actieposter uit Eindhoven, gekozen door de gemeente. De winnaars ontvangen de Adopteer een Straat Award 2024 en hun poster wordt op meerdere prullenbakken rondom de school aangebracht. Deze prijsuitreiking is in december 2024.

Gemeentelijk beleid

Gemeente Eindhoven wil jongeren in Eindhoven bewust maken van de noodzaak om afval op staat te verminderen en het belang van het gescheiden inleveren van afval. De gemeente heeft de ambitie om afvaleducatie structureel op scholen in te bedden, de samenwerking te versterken tussen lokale partijen die afval aanpakken en ook inwoners in de omgeving van scholen te bereiken en te betrekken bij het zorgen voor een schone en afvalvrije samenleving.

Aanmelden

Basisscholen uit Eindhoven kunnen zich nog aanmelden bij po@stichtingtechnotrend.nl

Lees de verslagen over onze lessen over zwerfafval op de Achtbaan en 't Palet, beide in Eindhoven.

Kinderen ruimen zwerfafval op