Eline Koelen

Teamcoördinator PO

Voordat Eline teamcoördinator werd, werkte ze als gastdocent bij Stichting Technotrend. Ze zorgde voor twee projecten: Gasvrij thuis in Overvecht en Duurzame Toekomst op het Spoor.
Ze maakte kennis met duurzaamheid toen ze terechtkwam bij Stadsmoestuin Food for Good. “Iedereen is daar welkom, met en zonder groene vingers. De mensen die er komen, hebben allerlei achtergronden. Hierdoor leer ik niet alleen tuinieren, maar doe ik ook kennis op over allerlei verschillende culturen. Dit vind ik erg leuk en leerzaam. Daar heb ik gezien dat werken in het groen goed is voor mensen. Tegelijk ben ik me erg bewust geworden hoe mooi, maar ook hoe kwetsbaar de natuur is. Dat er veel tijd, aandacht en liefde wordt gestopt in bijvoorbeeld knolselderij voordat zo’n groente na negen maanden groeien in de winkel ligt. Dat wilde ik graag delen met anderen. Zo kwam ik op het pad van duurzaamheid terecht.”
Eline heeft lang dansles gegeven aan kinderen. De afgelopen jaren miste ze het lesgeven. ‘Ik vind het heel leuk om bij kinderen iets teweeg te brengen, te merken dat ze vooruitgaan en iets leren. Dat wilde ik graag weer.’
Op zoek naar de combinatie van duurzaamheid, onderwijs en lesgeven vond ze Stichting Technotrend en solliciteerde. Ze kon heel snel aan de slag toen plotseling een docent voor een zomerschool uitviel. Daarna bleef ze om een paar nieuwe projecten vorm te geven.
Vanaf zomer 2020 werkte ze voor Gasvrij thuis, een project voor basisschoolleerlingen in Utrecht Overvecht. Tegelijk begon ze met de voorbereiding van het project Duurzame Toekomst op het Spoor, een project samen met Railcenter in Amersfoort voor leerlingen van het VMBO.

Gasvrij thuis

Gasvrij thuis werd het snelst concreet. Ze heeft onder meer lessen gegeven aan leerlingen van basisschool De Watertoren in Overvecht. De gemeente Utrecht wil de wijk Overvecht loskoppelen van het aardgasnet. Het ondergrondse gasbuizenstelsel is aan renovatie toe omdat het te oud wordt. Om overbodige kosten te besparen als het over een paar jaar toch wordt afgeschaft, heeft de gemeente besloten om niet te renoveren, maar de woningen in het gebied helemaal van het gasnet los te koppelen. Door de lessen aan de kinderen die in de wijk wonen, leren ze wat er gaat gebeuren en waarom het nodig is.

leerlingen met gasbuis
leerlingen met buizen

Ze gaf les aan groep 6, 7 en 8. Vooraf was ze gewaarschuwd dat leerlingen weinig voorkennis hadden. Eline merkte dat veel leerlingen best wel wisten wat duurzaamheid inhield. “Voor groep 6 moest ik het simpel houden, groep 7 snapte al veel en van groep 8 kreeg ze echt uitdagende vragen”.
Eline heeft genoten van de kinderen waar ze les aan gaf. “Ze waren heel erg geïnteresseerd en veel leerlingen dachten er goed over na. Bij de excursie naar de gasvrije woning in Overvecht leerden ze over isolatie, groene elektriciteit en duurzaam verwarmen met een warmtepomp. Veel leerlingen, zowel meiden als jongens, waren erg verbaasd dat een huis uit zoveel lagen bestond. En dat dat ook allemaal gebouwd moet worden.”
Ze vertelde een keer dat ze steeds vaker tweedehands kleding koopt. “Veel leerlingen vonden dat ‘vie-ie-ies!!’ De meeste mensen herkennen dat, ik vond dat vroeger ook. Maar anderen dachten verder. Zoals de leerlinge die kort na Black Friday aan haar vroeg: ”Maar juf, dan is Black Friday dus helemaal niet duurzaam!” Haar inzicht maakte Eline heel blij en trots.
In de laatste lessen mochten de leerlingen presentaties geven voor hun ouders. Niet alleen zagen de ouders waar hun kinderen mee bezig waren, ze leerden er zelf ook van.
Het afgelopen jaar was nog een pilot van de lessen. Voor het komend schooljaar hebben al weer 7 klassen ingetekend op de lessen Gasvrij thuis. Daarmee is de inschrijving al weer gesloten.

Duurzame Toekomst op het Spoor

Haar tweede project gaat na de zomer echt van start. Duurzame Toekomst op het Spoor is het afgelopen jaar voorbereid met Railcenter, een onafhankelijk opleidingsinstituut voor de railinfrastructuur. Leerlingen maken kennis met de spoorsector en de werkterreinen energie, beveiliging en spoorwegbouw. Ze horen over carrièremogelijkheden en de duurzame veranderingen in deze sector, vooral het toepassen van een circulair systeem. Wegens corona was het instituut het afgelopen jaar gesloten. Daarom konden er geen lessen worden gegeven. Eline heeft samen met een vertegenwoordiger van Railcenter het jaar besteed aan het vormgeven van de lessen. Die zijn geweldig goed voorbereid, zegt ze. Ze gaan kennismaken met duurzame technieken in de spoorsector.

duurzame dwarsliggers
test met duurzame dwarsliggers

Eline: “Dat is ook voor de aannemers die de sporen aanleggen, nog een nieuw terrein. Van een van haar bezoekjes aan het Railcenter herinnert ze zich grote kabelgoten, waarin de kabels liggen waarmee seinen en wissels worden bediend. Die zijn echt gigantisch groot. Zoveel kabels, daar sta je niet bij stil als je in de trein zit. Ook liggen er duurzame dwarsliggers bij Railcenter. Die worden nu nog van beton gemaakt maar ze kunnen ook van gerecycled materiaal worden gemaakt. In de toekomst moet hierin nog veel worden ontwikkeld en aangelegd.”
Na het werven van drie scholen in 2020 helpt ze nu één of twee docenten per school met het ontwikkelen van de lessen.

Het project omvat twee lesreeksen, één voor de onderbouw en één voor de bovenbouw van VMBO. Voor leerlingen is dit project aantrekkelijk omdat ze veel leren over een bouwsector die weinig bekend is maar waarin veel goede baankansen liggen.

Eline Koelen