Zonnepanelen op en rond basisschool Apollo 11

School Apollo11

Basisschool Apollo11 speelde centrale rol bij aanschaf zonnepanelen in de Meern

Op het dak van basischool Apollo11 werden dit voorjaar 121 zonnepanelen geplaatst. In de buurt deden acht bewoners een zonnepanelenscan voor zonnepanelen op het dak van het eigen huis en installeerden verschillende buurtbewoners reeds zonnepanelen. Het doel van het project van Apollo11 en Stichting Technotrend in samenwerking ouders en leerlingen was om zonnepanelen op de school en bij omwonenden te realiseren.

Ouders enthousiast over zonne-energieproject

Het project speelde zich af op en rond de school. Er zijn allerlei activiteiten gedaan om aandacht te geven aan het belang van zonne-energie. Al in 2016 hebben de leerlingen een sponsorloop gehouden om geld op te halen voor zonnepanelen. Enthousiaste ouders voor zonne-energie ontmoetten elkaar intensief in een werkgroep om de zonnepanelen op het dak van de school te kunnen realiseren. In het voorjaar van 2017 waren er gastlessen over zonne-energie voor de leerlingen van groep 7. Toen zijn er ook informatie avonden over het project gegeven op school.

Subsidie en keuze van zonnepanelen

In 2016 is voor het eerst een groepje ouders bij elkaar gekomen om te praten over de aanschaf van zonnepanelen.  De school had de ouders benaderd met de vraag of ouders  actief wilden bijdragen in het project. Stichting Technotrend heeft samen met de school de besprekingen met de ouders gevoerd, mogelijkheden onderzocht en de resultaten besproken met de ouders. De SDE+ subsidieaanvraag is twee keer niet gehonoreerd. De postcoderoos regeling is overwogen. Uiteindelijk is nog een keer de SDE+ subsidie aangevraagd voor een lager tarief. Deze is toen wel toegekend. Bij een aantal leveranciers zijn offertes aangevraagd voor het leveren en installeren van de zonnepanelen. Energie-U heeft  een vergelijking gemaakt van de geselecteerde leveranciers en deze besproken met de werkgroep. De werkgroep heeft de school geholpen om een goed onderbouwde keuze te maken.

Omwonenden ook betrokken bij project

Via informatieavonden in het voorjaar van 2017 zijn omwonenden ook betrokken bij het project. Zij werden door Stichting Technotrend via flyers en posters uitgenodigd voor informatieavonden. Er zijn 8 omwonenden die een zonnepanelenscan voor hun huis hebben laten doen. Utrechtse energiecooperatie Energie-U gaf hierin onafhankelijk advies. Het staat bewoners vrij om te kiezen voor iedere aanbieder van zonnepanelen, dus de totale impact van het project is moeilijk te meten. Via de actie zonnig030 van Energie-U zijn er via het project twee omwonenden die besloten hebben om zonnepanelen op hun dak te plaatsen en op die manier bij te dragen aan het zonnepanelen project bij Apollo 11.

Ook zonnepanelen aanschaffen?

Omwonenden die overwegen om zonnepanelen te laten plaatsen en interesse hebben in korting op een zonnepanelenscan van Energie-U, kunnen contact opnemen via het volgende emailadres: zon@apollo11.nl. Op 17 april tijdens de Slim Wonen avond in De Meern deelt Stichting Technotrend de laatste kortingsbonnen uit voor een advies voor € 25,- i.p.v. € 75.-, dankzij een bijdrage van Ondernemersfonds Utrecht, afdeling De Meern.